TALLERS

Els tallers de la Maleta Pedagògica: Celebrem la Sexualitat s’articulen en 5 sessions a les aules, d’una hora aproximada de durada. Els continguts es basen en les competències curriculars corresponents, els Drets Sexuals i Reproductius i els Criteris de qualitat elaborats per la Taula de Salut Sexual i Reproductiva de l’Ajuntament de Barcelona.

La Maleta Pedagògica conté:

  1. La fitxa de les dinàmiques de cada sessió                            5 fitxes
  2. una activitat prèvia i una posterior per fer a l’aula           10 activitats complementàries
  3. les indicacions de cada temàtica pel professorat                 Guia d’indicacions
  4. materials d’avaluació                                                                5 graelles d’avaluació
  5. es pot complementar amb objectes i jocs                               Materials produïts des de 9 Món

 

Fitxa sessió 1. Naixement
Fitxa de l’activitat S1 a l’aula

 

A continuació us passem els continguts genèrics de cada sessió que adaptem a les edats i objectius curriculars de cada cicle. Realitzem aquestes sessions al cicle mitjà i superior de primària i al primer cicle de secundària.

Com veureu, es tracten temes que van des de compartir sobre el propi naixement, fins a les pors i dubtes que ens genera l’arribada de la pubertat i el plaer a les relacions d’intimitat, o els mecanismes per identificar i construir relacions de bon tracte en totes les relacions.

Tallers de Celebrem la sexualitat 1

Continguts específics

1a sessió: Néixer
Qüestions clau que poden aparèixer:
  1. Recuperar el relat del naixement com un fet significatiu de la vida de cada alumne i com un esdeveniment familiar central. El dret a l’educació sexual integral.
  2. Identificar l’anatomia i la fisiologia que implica la fecundació, l’embaràs, el part i el naixement.
  3. Embarassos, maternitat i paternitat a l’adolescència. Diversitat de famílies. 
  4. El dret a la presa de decisions reproductives lliures i responsables.
  5. Donar a conèixer les diferents possibilitats del part i el naixement respectuós. El postpart, la lactància.
Dinàmiques relacionades amb el currículum escolar:
  • Llengua catalana. Com va ser el meu naixement? Què en sé? Entrevistes a la meva mare i el meu pare reproductius.
  • Matemàtiques. Proporcions: Fruits, mides i fases del creixement del nadó.
·
2a sessió: Els canvis de la pubertat
Qüestions clau que poden aparèixer:
  1. Identificar els senyals de l’arribada de la pubertat.
  2. Acompanyar els canvis afectius i les noves formes en les relacions. El dret a l’expressió sexual emocional.
  3. Anomenar i conèixer els genitals. Autoexploració i autoestima.
  4. Procés de sexuació: caràcters sexuals primaris, secundaris, terciaris.
  5. Aprofundir sobre l’arribada de la menarquia, les diferents fases del cicle menstrual i l’arribada de l’esperma a les ejaculacions masculines.
  6. Donar a conèixer els mètodes de gestió del sagnat, respectuosos amb el medi ambient.
Dinàmiques relacionades amb el currículum escolar:
  • Ciències de la natura. Fisiologia del sòl pèlvic femení i masculí.
  • Llengua espanyola. Lectures i comentaris de Mamá me ha venido la regla, El libro rojo de las niñas, El libro dorado de los niños, etc.
·
3a sessió: El plaer de la sexualitat
Qüestions clau que poden aparèixer:
  1. Plaer integral, autoconeixement físic i emocional, masturbació i autoerotisme, orgasmes, ejaculacions. El dret al plaer sexual.
  2. Plaer i comunicació. Plaer i equilibri en les relacions de poder. La cura de la intimitat sexual. Dret al sí, al no i al no ho sé.
  3. Límits, consentiment i prevenció de l’abús.
  4. Introducció a les pràctiques a-conceptives, mètodes anticonceptius, avortament, malalties i infeccions de transmissió genital. 
Dinàmiques relacionades amb el currículum escolar:
  • Expressió artística, plàstica. Preparar les trobades d’amistat i intimitat com una festa d’aniversari.
·
4a sessió: Identitats de gènere i diversitat LGTBI
Qüestions clau que poden aparèixer:
  1. Oferir un mapa ampli de les diverses experiències vinculades amb les identitats sexuals, de gènere i les orientacions del plaer.
  2. Obrir un espai de diàleg, escolta i suport mutu sobre la vivència de la diversitat sexual. El dret a la lliure associació sexual. El dret a l’equitat sexual.
  3. Crear un marc de seguretat per la denúncia i per reduir les discriminacions i l’assetjament per raó de sexe, gènere, orientació sexual, etc.
Dinàmiques relacionades amb el currículum escolar:
  • Ciències Socials. Projecció d’imatges sobre mites i estereotips de la feminitat, la masculinitat, l’amor romàntic, les relacions homosexuals, etc.
  • Expressió física. Conte sobre la diversitat en les relacions afectiva-sexuals, els models familiars i els cossos.
·
5a sessió: El bon tracte en les relacions
Qüestions clau que poden aparèixer:
  1. Comunicació emocional (afectiva i efectiva, assertivitat, autenticitat), respecte, lliure elecció i prevenció de les violències de gènere.
  2. L’autoestima per construir una personalitat forta davant les pressions externes. Autodefensa.
  3. El dret a l’educació sexual integral, dret a la llibertat sexual, dret a l’autonomia, la integritat i la seguretat sexual del cos.
Dinàmiques relacionades amb el currículum escolar:
  • Llengua catalana. Gramàtica vinculada a la Vida.
  • Ciències socials. Escalada del conflicte, cercle de la violència i assaig d’alternatives. Indicadors de micro masclismes en les relacions de parella.

·

Les talleristes:

Verònica Ramilo: Sexòloga vinculada a la Asociación Estatal de Profesionales de la Sexología i treballadora social.
Júlia Sánchez Andreo: Sociòloga, fundadora de La Ciranda i acompanyant vinculada a la Xarxa d’Educació Lliure.
Amb el suport i traspàs de l’experiència prèvia de la Dra. Montserrat Catalan i Esther Prim. Amb l’aval de l’Associació 9 Món, acompanyant Migjorn.

IMG-20180925-WA0034

Contacta’ns aquí:

·

GRÀCIES

Anuncios